شیا مکگی، کیلی لامبور، تامی زونگ و دیگران دربارهٔ روندهای طراحی که بهسبک دوباره میآیند نظر میدهند.
توسط مگان وان

پیشبینی اینکه کدام روندهای طراحی و دکوراسیون در سال ۲۰۲۶ مشاهده میکنیم، مستلزم داشتن نگاهی به روندهای قدیمی است که در آستانهٔ بازگشتاند. و همانطور که میشود گفت، خیلی از این روندها آمادهٔ بازگشت هستند و بار دیگر ثابت میکند که قدیم همیشه میتواند دوباره تازه باشد.
«برخی از روندهای طراحی که امروز دوباره ظاهر میشوند، همزمان تازه و نوستالژیک بهنظر میرسند»، میگوید تامی زونگ، مؤسس استودیو زونگ. این خبر خوشی برای چاپ عظیم پلیکَن است که بهسرعت در یک حراجخانه خریدید و اکنون نگرانید که کمی شیک‑مادربزرگی بهنظر برسد؛ همانطور که لامپ براق کروم را در نمایشگاه دوست داشتید، اما اکنون بهنظر میرسد برای سفینهٔ USS Enterprise کاپیتان کرک مناسبتر از اتاق نشیمن آپارتمان شما باشد. به گفتهٔ نه طراح داخلی مختلف، همهٔ اینها و موارد دیگر در سال ۲۰۲۶ بازمیگردند.
کروم و نقره
«پس از دهههای تسلط به سطوح گرم و مات، کروم در سال ۲۰۲۶ با ارتباط تازهای دوباره ظاهر میشود»، میگوید کیلی لامبور، همبنیانگذار الکتریک بوری. «شفافیت خنک آن و ویژگی بازتاب نورش دوباره احساس مدرنیته میدهد، بهویژه هنگامی که با بافتهای طبیعی و موادی نرم که در مد هستند تعادل مییابد».
در حقیقت، برخی از ویراستاران ما این بازگشت را اوایل سال متوجه شدند. هِنری پارسونز، طراح دفتر چارلز دو لیسِل، اشاره کرد که این ظاهر «با خریداران جوان مبلمان که به دنبال قطعاتی هستند که هم تازه و هم از لحاظ تاریخی مرتبط بهنظر میرسند» هماهنگ است، و افزود که تفسیر فعلی این ظاهر، ترکیبی از استایل رترو و سلیقهای بیزمان است. طراح داخلی شیا مکگی از استودیو مکگی این دیدگاه را تکرار میکند و میگوید که در سال آینده شاهد حضور بیشتری از این متالیک خواهیم بود. «چه در کارد و چنگال، چه در قابها، چه در جزئیات فلزی ظریف بر روی مبلمان، نقره یک لمس جمعآوریشده و پرنقش میافزاید بدون اینکه برای جلب توجه فریاد بزند»، میگوید مکگی.

جیمز هانیفورد از استودیو طراحی هانیفورد این دیوارهای تقسیمکننده ساختهشده از بلوکهای شیشهای نیمهشفاف را بهعنوان روشی برای تقسیم فضا در حالیکه جریان نور را حفظ میکند توصیف میکند.
پارتیشنهای دیوار بلوک شیشهای
در مورد الهامگیری از استایل رترو، جیمز هانیفورد از استودیو طراحی هانیفورد اخیراً به این طرح دیواری بهسبک بهسبک مد من که از بلوکهای شیشهای نیمهشفاف ساخته شده است، علاقهمند شده است. در حالی که او مشغول طراحی داخلیهای انعطافپذیر و لایهدار میشود، «آثار» معماری دههٔ هفتاد برای تقسیم فضاهای باز مفید است در حالی که جریان طبیعی نور و فضا را حفظ میکند. او میگوید: «اینها یک اشاره ظریف به استایل رترو ارائه میدهند، اما هنگامی که با مواد معاصر ترکیب میشوند، ظاهر کمتر نوستالژیک و بیشتر قالبی میشود.»
نقوش گیاهی و چاپهای آدوبون
«مطمئن نیستم که آنها هرگز کاملاً از بین رفته باشند»، اعتراف میکند توماس جین از استودیو طراحی جینی، که به طرحهای پرنده و طبیعت که میتوانید در یک راهنمای میدانی قدیمی پیدا کنید، اشاره دارد. «شاید زمانی بیش از حد آشنا و کمی کهنه بهنظر میآمدند، اما وضوح و ظرافتشان هنوز بهطرز شگفتانگیزی تازه احساس میشود». او خاطرنشان میکند که نسخهٔ ۲۰۲۶ این طرحها از قابهای طلایی و تزئینی که در موزهها رایج بودند دور میشود و به سمت سادگی معاصر میروید که «جذابیت علمی آنها را برجسته میکند».
اکسنتهای مجسمهای
زوئی فلدمن، مؤسس طراحی زوئی فلدمن، این روند را در بازگشت سیلوئتهای رمانتیک میبیند: «یک صندلی اسلیپر شکلدار، یک ورودی بهنرمی قوسی، یک کاناپه با بازوهای رولشده و خمیدهٔ مناسب… این اشکال معماری را نرم میکنند و حس صمیمیت را ایجاد مینمایند». زونگ همچنین چیزی را که «قدردانی تجدید شده برای مبلمان ارگانیک و منحنی» مینامد، مشاهده کرده است؛ ویژگیهایی که پیش از این توسط مشتریان نادیده گرفته میشدند اما اکنون بهدلیل پویاییشان مورد تحسین قرار گرفتهاند.

طرافانی همچون زوئی فلدمن و گیسلاین ویناس افزایش رنگهای گرم را مشاهده کردهاند.
رنگهای گرم
بازگشت کرومهای سرد توسط افزایشی در رنگهای گرم تعادل مییابد. فِلدمَن بهطور خاص این ترکیب را در حوزهٔ کفپوش و نجاری میبیند. «آنها حس فوری پایداری میدهند، بهویژه در ساختمانهای نو»، او میگوید. با زندگی در شمال نیویورک، گیسلاین ویناس بیشتر از رنگهای قهوهای شکلاتی، بُرغندی، سبزهای عمیق، سبز سرفهای و زردها در بازگشت نوستالژیک خود به پالتهای رترو استفاده میکند. «بهنظری از نارنجی سوختهٔ دههٔ هفتاد، زرنگی، قهوهایهای گرم، زنگزده و سرامیک تراکوتا»، میگوید ویناس. «تمام این خوبیهای پاییزی.»
صنعتگری «لوکسیت آرام»
چندین طراح به گرایشی به سمت صنعتگری بیشتر متفکر و هدفمند اشاره کردند، مانند چوب واقعی یا بازیافتی، سنگ طبیعی، و موادی استثنایی مانند الپاکا و مو بز، به همراه جزئیات دستساز. کلایو لونستین این را «تعهد تجدید شده به پایداری» مینامد که مزیت اضافی ایجاد محیطهایی است که احساس ریشهدار و متفکرانه دارند. و زونگ این را ترکیبی از چندین روند میداند که به «احترام عمیقتر به صنعتگری و طولانیمدتگی» اشاره دارد و راهی برای ارضای تمایل عمومی به فضاهای لایهدار و دعوتکننده است که بر پایهٔ داستانی مستقرند. هدر هیلارد از طراحی هدر هیلارد این را «صنعتگری لوکسیت آرام» مینامد.
«فکر میکنم همه در یکسال گذشته کمی از شنیدن «لوکسیت آرام» در زمینه مد و دکوراسیون خسته شده بودند، اما این ایدئولوژی فقط قویتر شده است»، میگوید هیلارد. «ظاهر ممکن است سادهپوش باشد، اما صنعتگری بهوضوح ظاهر میشود و نشانگر حقیقی لوکسی میشود.»
